10 آگوست

درمان کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

از جمله عوارضی که پس از عمل جراحی بینی برای خیلی از افراد ممکن است رخ دهد ، کبودی دور چشم بعد از عمل بینی است. یقینا همگی ما می دانیم که این نوع کبودی ماندگار نیست و موقتی است. ولی سوال هایی برای بسیاری از افراد مطرح است  و آن این است که کبودی دور چشم پس از عمل بینی تا چه زمانی زیر چشم باقی خواهند ماند. برای برطرف کردن کبودی دور چشم پس از عمل بینی چه روش هایی وجود دارد؟ ما در این مطلب سعی داریم به تمامی پرسش های مطرح شده برا ی شما پاسخ بدهیم.      

درمان کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

علت کبودی دور چشم ها پس از عمل بینی چیست؟

عوامل زیادی در ایجاد این کبودی پس از رینوپلاستی موثر است که در ادامه این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت:

  • بکار بردن تکنیک ها و شیوه های جراحی) با توجه به اینکه عمل جراحی باز یا بسته بوده است)
  • وارد شدن ضربه به بینی و تغییر فرم آن و بوجود آمدن انحراف
  • جمع شدن مایعات و خون در ناحیه اطراف چشم، به دنبال وارد آمدن ضرباتی که به بینی وارد شده است.
  • نوع پوست بیمار و واکنش بدنی هر فرد
  • بکار بردن تامپون پس از جراحی از جمله دلائل افزایش کبودی پس از عمل است.

پوست هر شخصی با دیگری در واکنش نشان دادن به ضربات حین انجام عمل فرق می کند و به این دلیل امکان دارد کبودی در بعضی افراد بیشتر و در سایرین کمتر دیده باشد.

برای کاهش کبودی دور چشم بعد از عمل بینی چه روشی وجود دارد؟

نکات مهم و اساسی پس از عمل بینی برای کمتر شدن کبودی های دور چشم شامل موارد زیر هستند:

  •   به مدت 3روز پس از جراحی از کمپرس یخ استفاده کنید. سرما با تنگ کردن عروق خونی موجب کبودی و تورم ناشی از عمل را به کمترین میزان آن می رساند. کمپرس یخ را برای مدت یک ربع روی صورتتان قرار داده و این عمل را هر نیم ساعت یکبار تکرار کنید.   
  • تا می توانید مایعات فراوان بنوشید. همچنین آب آناناس بنوشید چون به خاطر خاصیت ضدالتهابی اش به بهبودی سریعتر کبودی ها کمک خواهد کرد. 
  • به هنگام خوابیدن سرتان را روی چند بالش گذاشته و به صورتی باشند که ارتفاع بالش ها از بدن شما بالاتر باشند.
  • تا می توانید از مصرف نمک پس از انجام عمل پرهیز کنید.
  • از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری کنید.
  • از دیگر مسکن ها بجز استامینوفن، کدئینه و داروهایی که پزشکتان تجویز می کند استفاده نکنید.  
  • پس از انجام عمل از غذاهای نرم بیشتر استفاده کنید.

مراقبت های پس از عمل بینی بسیار پراهمیت هستند و به بهبود هرچه زودتر ورم ها روی صورتتان کمک خواهد کرد. کم صحبت کردن، به آرامی خندیدن، نخوابیدن به پهلو و بالا نگه داشتن سر از دیگر عواملی است که به برطرف شدن سریع تر کبودی ها کمک خواهند کرد.  

درمان های خانگی برای کاهش کبودی دور چشم بعد از عمل

  • کمپرس یخ سریع ترین درمان خانگی به منظور  کاهش دادن تیرگی های دور چشم است.
  • از دیگر راه های درمان خانگی کبودی دور چشم این است که چای کیسه ای را ابتدا در فریزر قرار دهید و بعد آن را به صورت کمپرس روی کبودی ها بگذارید.
  • بهترین آب میوه ها پس از عمل رینوپلاستی آب کرفس و آب آناناس اند که به کاهش دادن کبودیث های زیر چشم بسیار کمک خواهد کرد.

دلائل کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

 ایجاد کبودی و ورم بعد از عمل جراحی رینوپلاستی بینی، به عوامل زیادی می تواند وابسته باشد. از جمله این دلائل بکارگیری تکنیک ها و  شیوه هایی است که برای عمل بینی بکار می روند. اینکه جراح از چه روش جراحی ای برای عمل استفاده کرده باشد. روش جراحی بسته و یا روش جراحی باز. تورم بینی پس از عمل جراحی بینی امری بسیار معمول در این پروسه می باشد. کاملا بی خطر است. به این دلیل که کبودی اطراف چشم پس از عمل نتیجه بدست آمده از وارد آمدن آسیب  به سر و صورت است.

دلائل ورم و کبودی چشم بعد از جراحی بینی

در این پروسه خون بهمراه سایر مایعات در اطراف چشم جمع می شوند. کبودی اطراف چشم معمولا به دلیل تیره شدن و ایجاد ورم زیر چشم است.  واکنش بدنی هر شخصی در جراحی بینی کاملا منحصر به فرد است و از هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. البته در این میان مهارت و تجربه دکتر جراح هم ئباید در نظر گرفته شود.

توصیه های درمانی کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

  • به علت نشت خون در زیر پوست بیمار، پزشک در مشاوره ای که انجام می دهد به منظور کاهش دادن تورم و درد و ناراحتی بینی توصیه خواهد کرد که سریعا پس از عمل و همچنین در منزل به مدت یک روز، بعد از عمل از کمپرس یخ استفاده شود.
  • سرما به علت اینکه رگ ها را تنگ می کند، تورم و کبودی را به کمترین میزانش می رساند. به همین دلیل در چند روز ابتدایی بعد از عمل بینی هر نیم ساعت یکبار کمپرس را روی گونه هایتان و نه اینکه صرفا و بطور مستقیم روی بینی بگذارید.         
  • از مایعاتی که دارای بروملین فراوان هستند مانند آناناس، به خاطر خواص ضد التهابی اش برای دوره پس از عمل بینی بسیار توصیه می شود.  
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از مصرف داروهایی مانند آسپرین و مکمل های گیاهی که خون را رقیق می کنند و احتمال خونریزی را بیشتر می کنند، خودداری کنید. توصیه می کنیم یک هفته قبل و یک هفته بعد از عمل بینی از مصرفشان خودداری کنید.       
  • پایین ننداختن سر و استراحت کردن بعد از عمل بینی تا زمانی که روال بهبودی با سرعت بیشتری اتمام یابد.

مدت زمان لازم برای برطرف شدن کبودی دور چشم بعد از عمل بینی

روز اول: بلافاصله بعد از عمل بینی  و به طور معمول کبودی های شدیدی مشاهده نمی شود.  

روز دوم: دقیقا یک روز پس از عمل بینی کبودی های اطراف چشم افزایش می یابند و میزان تورم و کبودی بعد از عمل در روز دوم آن به اوج اش می رسد.

روز سوم به بعد : از شدت کبودی های ایجاد شده کاسته می شود.

هفته اول بعد از عمل: پس از گذشت یک هفته پس از عمل، زمانی که جراح اسپلینت بینی و بخیه ها را بر می دارد، قسمت بزرگتر کبودی ها و تورم اطراف چشم هم کمتر خواهد شد.  

درباره نویسنده

دکتر عباس نوروزی
متخصص گوش،حلق و بینی ( جراح زیبایی بینی) با انجام جراحی های بینی استخوانی ، جراحی بینی گوشتی ، جراحی ترمیم بینی در کرج و تهران . دکتر عباس نوروزی با اعمال جراحی زیبایی بینی و میزان رضایتمندی بالای مراجعین عزیز همراه شما خواهد بود .

پاسخ