18 فوریه

ورم بینی گوشتی بعد از عمل | علت و درمان

ورم بینی گوشتی بعد از عمل، تورم پره های بینی و حتی ورم یک سمت بینی پس از عمل، دور از انتظار نیست. امکان دارد تورم تا 1 سال نیز ادامه پیدا کند. با اینکه این التهاب ها موجب سفتی نوک بینی خواهند شد ولی بینی شما متورم به نظر نخواهد رسید. در واقع بافت و غضروف بینی، هنوز در حال گذراندن روند بهبودی و تغییرات ضروری می باشند. واضح است که بینی گوشتی دارای پوست ضخیمی است و به علت این ضخامت پوست معمولا ورم بینی گوشتی بعد از عمل بینی گوشتی زیادتر از استخوانی است.

ورم بینی گوشتی بعد از عمل

پس از جراحی بینی معمولا التهاب بینی گوشتی بیش از سایر اوقات می باشد و با گذشت زمان و چند روز پس از جراحی این التهاب کم می شود. دکتر عباس نوروزی بهترین جراح بینی در تهران با توجه به سال ها تجربه خود، مراقبت های بعد از جراحی بینی به خصوص نکات مربوط به کنترل التهاب بینی پس از جراحی را متناسب با ویژگی های خاص هر فرد، در اختیار او قرار خواهد داد. باید ها و نباید هایی که باید با توجه لازم بوسیله بیمار در دوره بهبودی پس از رینوپلاستی رعایت شود، نقش مهمی در بدست آوردن یک نتیجه موفقیت آمیز از جراحی خواهد داشت.

انواع ورم بینی گوشتی بعد از عمل

ورم به وجود آمده از جراحی بینی یا التهابی می باشد یا لنفاوی، بیمار معمولا در سه روز نخست جراحی بیشترین حجم تورم را مشاهده خواهد کرد، اما بعد از گذشت 1 هفته بیمار خواهد توانست روند بهبود را ببیند، همینطور ما در بعضی از مراجعه کنندگان شاهد التهاب تمام صورت پس از جراحی خواهیم بود که در این مواقع به بیمار پیشنهاد می شود برای کم شدن التهاب از کمپرس سرد استفاده نماید.

ورم بینی گوشتی بعد از عمل

در این نوع التهاب با توجه به این موضوع که تمام بینی التهاب دارد اما زیادترین قسمت آن در نوک بینی قرار دارد، به این موضوع دقت کنید که نوک بینی آخرین مکانی می باشد که التهاب آن از بین خواهد رفت. روند کم شدن التهاب از بخش بالایی بینی یعنی پل بینی شروع و در انتها التهاب نوک بینی رفع می شود این روند بین 12 تا 18 ماه زمان خواهد برد. برای اینکه روند نقاهت با سرعت بیشتری صورت گیرد جراح بینی گوشتی به بیماران خود پیشنهاد می کند که از استفاده از نمک پرهیز کنند.

ورم پره های بینی

همان طور که گفتیم عمل بینی با دستکاری ساختار بینی انجام می شود، عموما در عمل بینی گوشتی پره های بینی نیز نیاز به تغییر دارند که این موضوع می توان دلیل التهاب پره های بینی باشد. همینطور در بعضی اوقات دلیل تورم پره های بینی می تواند پانسمان و گاز استریلی باشد که بعد از عمل به مدت 3 تا 24 ساعت داخل بینی قرار خواهد گرفت. به هر حال جای نگرانی وجود ندارد زیرا در بیشترین مدت تا 4 ماه این نوع التهاب رفع خواهد شد.

ورم یکطرفه بینی گوشتی

در برخی مواقع التهاب یک طرف بینی از دیگر بخش های بینی بیشتر خواهد شد، در این مواقعی نیازی نیست به جراحی بینی ترمیمی فکر کنید بلکه بهتر است کمی صبر داشته باشید. اگر در طول ایت مدت زمان و پس از 1 ماه التهاب بینی رفع نشد و همزمان نشانه های غیر طبیعی مانند خونریزی یا درد در یک طرف بینی را داشتید به متخصص بینی خود سر بزنید تا با دقت وضعیت بینی شما را مورد بررسی قرار دهد.

برای پیشگیری از ورم بینی گوشتی بعد از عمل چه باید کرد؟

پس از عمل بینی بیمار بهتر است سر را به مدت 2 الی 3 روز بالاتر از سطح بدن خود قرار دهد. در حالت ایستاده و نشسته طبیعتاً سر بالاتر از بدن قرار خواهد گرفت. برای خوابیدن پس از جراحی بینی بهتر است 2 الی 3 بالش زیر سر خود قرار دهید تا التهاب و کبودی بینی بعد از عمل سریعتر رفع شود. کمپرس سرد نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. در 48 ساعت اول پس از عمل جراحی بینی مناسب می باشد کمپرس سرد استفاده نمایید. کمپرس های سرد به صورت آماده هم تولید شده اند و به صورت ژل هایی هستند که در فریزر قرار داده شده و یخ می زنند و بیمار مانند عینک روی چشم ها و روی گونه های خود قرار خواهد داد و این کار از بیشتر شدن التهاب inflammation پیشگیری خواهد کرد. این کمپرس سرد به صورت دستی هم قابل تهیه کردن می باشد.

داروی گیاهی برای کم شدن ورم بینی گوشتی بعد از عمل یا آمپول!!!

به مجموعه ای از داروهای استروئیدی که هم مسکن می باشند و هم موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن هستند کورتون گفته می شود. همچون پردنیزولون، بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، هیدروکورتیزون و … . بعضی از این داروها که می تواند به شکل، قرص، آمپول یا پمادهای موضعی استفاده شوند را برای کم شدن التهاب بینی استفاده می نمایند. معمولا در وضعیتی که التهاب بینی گوشتی با طی شدن 2 الی 3 ماه یا بیشتر کم نشود جراح می تواند در چند نوبت آمپول کورتون که به آن آمپول پایین امدن التهاب بینی هم میگویند تزریق کند. اثربخشی این آمپول که معمولا محلولی از تریامیسونولون و لیدوکائین می باشد در فاصله کوتاهی از جراحی زده شود، زیادتر است.

ورم بینی گوشتی بعد از عمل

با طی شدن زمان اثربخشی آن کم می شود. مثلا اگر شما در سومین ماه کورتون را با صلاحدید و نظر جراح خود تزریق نمایید بهتر از ششمین ماه یا 1 سال پس از عمل می باشد. اما توصیه می شود برای دیدن نتیجه ها حتما تا 1 سال صبر نمایید و عجله نداشته باشید. قرص کاهش التهاب بینی که دارای کورتون است یا داروهای گیاهی برای پایین آمدن التهاب بینی وجود دارند. اما استفاده از این قرص ها بوسیله بعضی از جراحان پیشنهاد و بوسیله بعضی دیگر رد می شود. مناسب است بصورت سر خود از این داروها استفاده ننمایید. حتما از پزشک خود در این مورد سوال نمایید. زیرا مصرف شخصی آن می تواند عوارض آسیب زننده ای را در پی داشته باشد.

دکتر عباس نوروزی
متخصص گوش،حلق و بینی ( جراح زیبایی بینی) با انجام جراحی های بینی استخوانی ، جراحی بینی گوشتی ، جراحی ترمیم بینی در کرج و تهران . دکتر عباس نوروزی با اعمال جراحی زیبایی بینی و میزان رضایتمندی بالای مراجعین عزیز همراه شما خواهد بود .